Sofie Petersson

Livet i korthet...

Fredag

Kategori: Mitt liv

Hej på er!
 
Fredag idag och jag har köpt hem choklad och Cola, underbart! Det är fortfarande oklart vad kvällen kommer erbjuda dock. Nathalie har lektion till halv nio ikväll så jag är ensam i lägenheten tills dess. De andra svenskarna pratade på att de skulle åka till Alotra som är det andra campuset här i Luminy där min skola ligger. Kanske följer vi med dit, är ju kul att träffa de andra utbytesstudenterna lite mer!
 
Igår var vi en sväng till en bar som heter Shamrock. En liten mysig bar med Irländskt tema. Vi stannade dock inte så länge då vi var rejält slitna efter studentfesten som Interact anordnade kvällen innan. Vilken var riktigt rolig!
Imorgon ska jag och en kanadensisk tjej vid namn Kristina följa med Interact till Marseilles nya museum. Tydligen ska det vara ett museum om Europas historia?
 
Under veckan har jag även hunnit med att ha min första lektion här på Kedge Business school. Kursen som jag ska läsa heter International Business, den verkar intressant men själva lektionen var väldigt rörig! Den skulle börja 8.30 på morgonen men det var i princip ingen som kom i tid till det så innan alla var där och läraren startade lektionen var klockan strax efter 9. Detta skulle aldrig hända i Sverige men i Frankrike är de allmänt sega. Ingen verkar komma i tid här, vilket visserligen passar mig men här är de väldigt mycket mer försenade än mina oftast 5 minuter.
Under själva lektionen var de franska eleverna helt hopplösa på att vara tysta, de pratade i princip hela lektionen så läraren tillslut fick säga till, trots det tystnade de inte. Brist på respekt kan tyckas. Kan också nämna att de i pausen av lektionen hoppade ut genom fönstret för att röka precis utanför, skumt?!
En lektion här har ett upplägg där vi börjar med att läraren har en genomgång halva lektionen, sedan har vi en paus på 15 minuter och resterande delen av lektionen arbetar vi med en gruppuppgift. Ganska bra upplägg tycker jag, vi får hoppas att mina andra kurser också kommer att ha detta upplägg.
 
Ha en trevlig helg!
 
Puss&Kram
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: