Sofie Petersson

Livet i korthet...

Study abroad fair

Kategori: Mitt liv

Hej!
Idag har jag spenderat en del av dagen på en "Study abroad fair" som skolan anordnade. Fick ett mail om detta för längesen där de bad oss internationella studenter att delta och prata om vårt land och det universitet vi kommer ifrån. Och som den person jag är brukar jag ju tycka sådana saker är skoj, så jag anmälde mig.
Klockan 10 imorse var jag där, fick fråga mig fram om vad det egentligen var meningen att vi skulle göra. Detta då jag inte fått någon information om eventet förutom det mail där de bad oss delta. Men jag fick tillslut ett litet bord där jag hade lite broschyrer och information om Karlstad universitet och vid detta bord stod jag ett tag själv, tror ca två personer kom fram till mig. Sedan kom en tjej vid namn Sara från Umeå universitet så hon satte sig vid mig och ja, där satt vi tills klockan blev två. Visserligen pratade vi med några som var intresserade av att plugga i Sverige men för att vara helt ärlig så är nog inte Sverige de flestas förstahandsval bland studenterna här i Frankrike. Och de flestas fråga var: Hur överlever ni vintern? En frågade till och med om vi hade någon slags underjordiska gångar som vi befann oss i under vintern, för vi kunde ju väl inte vistas utomhus i minus 20 grader? Det var nog bland den roligaste fördom jag hört om Sverige, ja förutom den om att det går isbjörnar lösa på gatorna förstås!
Förutom det svala intresset för Sverige var också en begränsning språket. Som vanligt här i detta land. De är så sjukt dåliga på engelska och vågar dessutom inte prata. En tjej kom och berättade (så gott det gick) om att hon ska plugga i Sverige till våren. Kul sa vi och pratade på tills vi insåg, hon förstod inte ett ord av vad vi sa. Hur ska denna stackars tjej överleva en utbytestermin? Jag förstår inte riktigt hur hon tänkt genomföra denna... Men man måste ju ge henne att hon är bra modig som ska göra det!
 
Så det var en del av min dag. Sedan jag kom hem har jag egentligen bara pluggat lite, sett på serier och nu väntar jag på att klockan ska bli 6 då jag och Nathalie ska bege oss mot stan för att käka middag på Vapiano med Sofia!
 
Hoppas ni har det bra hemma!
 
Puss&Kram
 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: