Sofie Petersson

Livet i korthet...

Franska!

Kategori: Mitt liv

Sådär då har franskan dragit igår också. Dessa lektionerna är enbart en timme per gång och jag läser dem mån, tis och ons. Så har nu haft mina första tre lektioner och ja vad ska man säga. Franska är SVÅRT! Iallafall uttalet som jag verkligen inte är bekväm med, där föredrar jag faktiskt spanskan som kommer väldigt mycket mer lättare fram. Franskan är grötig, nästan lite som skånskan är, jag är uppenbarligen inte alls rätt människa att prata med skorrande R. Men däremot tycker jag det verkar lättare att läsa och försöka förstå.
Läraren förösker att enbart prata franska under lektionen, vilket är bra men det kräver också sin koncentration. Ganska mycket får man försöka förstå genom hennes kroppspråk. Läraren är supergullig, en väldigt glad och ung tjej som verligen gör sitt bästa för att försöka få oss att förstå. Hon måste nog ha en ängels tålamod för jag vet att jag då aldrig hade fixat det. Troligen låter det som att hon pratar med en grupp handikappade om en fransktalande person skulle höra henne (och oss) i klassrummet.
 
Har precis gjort klart miin del av grupparbetet för kursen International marketing cases och planen för resten av kvällen är att bara ta det helt lugnt. Kolla lite Hollywood fruar, SOA och kanske läsa lite. Imorgon har jag bara en lektion, International and european marketing. Förta tillfället på den kursen så ska bli kul att se hur läraren är och om ämnet är intressant, hoppas hoppas!
 
Idag fyller även min underbara mormor år, så ett STORT GRATTIS till mormor! Jag skickade ett vykort i måndags till henne och tydligen hade jag sådan timing med det så hon fick det på brevlådan just idag på sin födelsedag, perfekt!
 
I helgen blir det eventuellt San Tropez med några svenskar, Kristina och självklart min nuvarande sambo Nathalie. Ska bli spännande och se vad det har att erbjuda!
 
Puss&Kram!
 
 
Det här är mina nya grannar, vildsvinen! De springer runt här utanför vår balkong så jag och Nathalie funderar på att kanske starta någon form av djurparksverksamhet, haha! Alternativ fånga en och ha som sällskap på balkongen! Har dock hört att de kan vara farliga? 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: