Sofie Petersson

Livet i korthet...

Fredagsmys!

Kategori: Mitt liv

 
Då var det redan fredag och nu är det enbart 5 veckor kvar, sedan är jag hemma i Sverige igen! Idag har jag spenderat dagen med lite träning, skola ett par timmar, läsande av marknadsföringsartiklar och sedan nu sett på Idol. Eller ja, sett delar a Idol i alla fall då sidan inte är den bästa och oväntat stänger ner lite då och då. I vilket fall som helst har jag fått lite fredagsmys, poppat popcorn, käkat svenskt lösgodis och druckit Cola, mums!
 
Och igår var vi som sagt på en välkomstgrej här i Marseille. Vi var som ni såg på bilderna ute med båt nästan två timmar runt Marseille. Mycket trevligt då vädret var kanon! Efter båtturen åkte vi tillbaka till hamnen och stadshuset där självaste borgmästaren av Marseille höll ett tal för oss. Dock var detta tal mycket långt och enbart på, såklart, franska. Dessa fransmän, suck... Även guiden på båten bör nämnas att hon pratade även hon enbart franska i två timmar. Men i vilket fall som helst fick vi efter att genomlidit detta tal äta buffé. Det var gott, mycket trångt med mycket folk men gott med lite plockmat. Provade t ex för första gången de väldigt populära "macaroons" (eller hur de nu stavas), de var faktiskt över förväntan goda!
Dagen var överlag mycket trevlig och jag är nöjd med att jag anmälde mig. Detta trots att jag fortfarande är fascinerad över fransmäns logik när de bjuder in internationella studenter till ett välkomstevent och enbart genomför detta på franska. Men jag är ju å andra sidan inte direkt förvånad. Ni vet den där klichén om att fransmän inte vill prata engelska, den stämmer överlag ganska väl här i Marseille.  
 
Nu ska jag avsluta kvällen med lite serier. Helgen bjuder inte på något spännande alls tyvärr utan det blir hemmamys, kanske en tur på stan och såklart lite plugg, för snart är det finals som gäller!
 
Ha en trevlig helg!
 
Puss & Kram
 
Stadshuset med de rosa färgerna som symboliserar att Marseille Provence i år är utnämnd till kulturhuvudstad!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: