Sofie Petersson

Livet i korthet...

Detta gillar vi

Kategori:

De som beskriver hästtjejer som blyga violer som lever för att pussa på sina hästar kan aldrig ha träffat någon i verkliga livet.

Hästtjejer är av betydligt hårdare virke än vad de okunniga tror.

Jag vet, efter att ha levt halva mitt liv på hästryggen.

Det jag lärde mig var:

• Att ta ansvar och planera
Som ryttare har du ingen tränare som bokar resor och ordnar träningstider. Du måste själv planera hela tävlingsäsongen, sköta anmälningar och förbereda hästen. Om man inte har hästkunniga föräldrar, majoriteten av oss har inte det, innebär det att redan i de tidiga tonåren blir hästtjejer duktig på att fylla i blanketter, kommunicera med vuxna och framför allt att tänka längre än en tävling i taget.

• Att bli modig
När du ska försöka tygla en levande varelse på si så där 600 kilo går det inte att vara rädd. Då ligger du på marken innan lektionen har börjat. Mitt eget mod brast för ofta. Det var därför jag aldrig ens blev riktigt lovande ...

• Vikten av att samarbeta
Försök tvinga en häst till något den inte vill och ni kommer snabbt inse det lönlösa i projektet. En ryttare är aldrig bättre än den häst den sitter på. En gemensam plattform är en nödvändighet.

• Att inga hinder är för höga
Det gäller bara att skaffa sig tillräckligt med kunskap för att övervinna dem.

• Att snällhet inte är en dygd
Hästarna är snabba på att genomskåda svagheter. Viker du en enda tum finns det ingen väg tillbaka. Många gånger skar det i hjärtat när jag skällde på någon av mina hästar, ofta på tyska eftersom det hårda språket gav bästa effekten, men det var bara att gilla läget.

En studie som gjorts vid Luleås tekniska universitet visar att hästtjejer har egenskaper som gör dem lämpliga till chefer och ledare.

Jag vill sträcka mig ännu längre och säga att hästtjejer borde vara alla arbetsgivares dröm. Titta på punkterna här ovanför igen så förstår ni vad jag menar.

Jag kan dessutom tillägga i dessa bistra tider att vi aldrig är sjukskrivna. Hur sjuk en hästtjej än är vet hon att hon inte kan ligga kvar i sängen eftersom hästarna behöver mat och omsorg.

Så glöm bilden av den lilla gulliga hästtjejen som varken har mål eller mening med sitt liv.

Hårdare brudar får ni leta efter.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: